Test Bryston B60


Hoewel ik erg gehecht ben aan mijn Naim geďntegreerde Nait3 versterker, aangevuld met een Naim Nap 90 eindversterker en een Naim Flatcap voorversterker voeding, ben ik af en toe toch wel nieuwsgierig naar wat een versterker van een ander merk nog zou kunnen toevoegen aan mijn set-up. Helaas is Naim niet erg praktisch in het gebruik met andere merken, onder andere door bepaalde technische specificaties en de inmiddels zeer ongebruikelijke din-aansluitingen. Hiervoor is overigens nog steeds iets te zeggen (centraal aardpunt), hoewel Naim op de nieuwste modellen voorziet in meer cinch aansluitingen, ongetwijfeld onder druk van de markt. Dit in ogenschouw nemend leek het logisch een complete voor/eind versterker set of een geďntegreerde versterker bij een importeur aan te vragen voor recensie. Vanuit diverse hoeken werd ik gewezen op het Canadese high-end merk Bryston, dat ook nog eens een Naim-achtig karakter zou hebben, namelijk muzikaal en met veel pace & rhythm. Aangezien collega recensent Philip van Deijk in het verleden al een voor/eind set van dit merk onder handen had gehad leek het leek het me logisch bij importeur Mafico een Bryston BP60 geďntegreerde versterker te vragen. Aldus geschiedde en enige tijd later werd een opvallend kleine doos met daarin de BP60 bij mij thuis afgeleverd.

Na uitpakken van de doos stond er een versterker op de tafel die de visuele toets der kritiek in mijn ogen zeer wel kan doorstaan. Een ultraslanke zilvergrijze versterker met drie draairegelaars voor respectievelijk volume, bronkeuze en balans. Aan de linkerzijde bevindt zich een tapemonitor switch en een hoofdtelefoonaansluiting. Aan de rechterkant de aan/uit schakelaar met een minuscuul LED lampje dat laat zien of de versterker stand-by staat (rood) of bedrijfsklaar is (groen). Tevens geeft deze led aan dat de speakers kortgesloten zijn wanneer een hoofdtelefoon is ingeplugd. Ook de achterzijde ziet er strak en verzorgd uit. Uiterst links en rechts bevinden zich de enkelvoudig uitgevoerde luidsprekeraansluitingen die spades, banaanstekkers en blanke draden accepteren. In het midden bevinden zich de diverse vergulde in- en uitgangen en bruggetjes die het, na verwijderd te zijn, mogelijk maken de B60 uitsluitend als voorversterker te gebruiken.
Een toekomstige upgrade is hiermee mogelijk in de vorm van bijvoorbeeld een zwaardere eindversterker of een surroundprocessor. De B60 is voorzien van een afneembaar netsnoer zodat ook hier nog mogelijkheden zijn tot upgraden. Naast de gebruikelijke handleiding welke aan duidelijkheid niets te wensen overlaat wordt er tevens een leuk geďllustreerd boekwerkje met daarin een verhaaltje over het merk Bryston en diverse testrapporten meegeleverd evenals een bescheiden testrapport van het onderhavige apparaat. Naast de aan mij ter beschikking gestelde ‘standaard B60’ is er tevens een versie leverbaar met op afstand bedienbare volumeregeling.

 

Aansluiten

Na het verwijderen van mijn eigen Naim versterkerset was er meer dan voldoende plaats in mijn Soundstyle audiorack voor de Bryston B60. Het aansluiten van de diverse componenten was een fluitje van een cent en de berg kabels die gewoonlijk achter mijn audiorack ligt was aanmerkelijk geslonken.

Normaal gesproken bi-amp ik mijn set, maar mijn daarvoor gebruikte Cable Talk luidsprekerkabels zijn voorzien zijn van gesoldeerde WBT en Sharkwire banaanstekkers, die niet de mogelijkheid hebben om aan de achterzijde door te lussen; daarom heb ik tijdens de test single-wired geluisterd naar de Spendor S3 monitor speakers, met Klipsch KSW10 subwoofer ter aanvulling in het allerlaagste laag. In eerste instantie gebruikte ik de koperen plaatjes die standaard met de speakers meegeleverd worden om de luidsprekerklemmen door te verbinden. Na een e-mail naar de firma STC had ik enkele dagen later de beschikking had over een set Siltech draadbruggen die de weergave t.o.v. de koperen plaatjes naar een aanmerkelijk hoger plan tillen. Een bijzonder zinvolle upgrade wanneer de kabel niet geschikt is voor bi-wiring en, hoewel niet proefondervindelijk vastgesteld, misschien zelfs een betere optie dan een goedkope bi-wire kabel. Alle serieuze luisterproeven werden gedaan met de Siltech bruggetjes. Als bronnen fungeerden de Clearaudio Champion draaitafel, mijn eigen Tjoeb99 en de later te bespreken NAD T562 dvd-speler. Beide werden gebruikt als loopwerk in combinatie met de M-Audio Superdac 2496 voor cd-weergave. Interconnects waren van Gutwire, Siltech en LAT International. Met netsnoeren heb ik bij deze luisterproeven niet geëxperimenteerd.


Luisteren

Om het risico op een recensie van een niet-ingespeeld apparaat te vermijden heb ik de eerste weken niet kritisch geluisterd. Overdag stond de tuner aan en werd er af een toe een cd met kinderrepertoire gedraaid en zeg nu zelf, K3 klinkt zelfs uit een draagbare radio nog goed. Na een week of twee werd het tijd om er eens lekker voor te gaan zitten. Eenmaal geďnstalleerd op de bank met een stapel ‘referentie’ cd’s en lp’s voor mijn neus kan het echte luisteren beginnen. De eerste cd die in de lade van de Tjoeb99 verdwijnt, is een verzamel cd met de grootste hits van de Carpenters. Dit is een 13 in een dozijn cd zonder enige audiofiele aspiraties, maar de stem van Karen Carpenter is in staat om mij kippenvel te bezorgen. Versterkt door de Bryston B60 is het meteen raak. Muzikaal en uiterst gemakkelijk rolt het geluid uit de speakers. De stem van Karen is karaktervol en fraai los geplaatst in de ruimte maar wat vooral opvalt, is de hoeveelheid - mij onbekende - details die blijkbaar op deze cd staan. Kleine effectinstrumenten zijn ineens duidelijk en natuurlijk in het geluidsbeeld aanwezig. Geboeid luister ik naar een aantal nummers alvorens over te stappen naar de volgende cd. Opvallend is dat de volumeregelaar een stuk verder opengedraaid moet worden om een bepaald luistervolume te krijgen ten opzichte van mijn eigen Naim voorversterker. Na eenmaal de psychologische drempel genomen te hebben dat volumeregelaars ook op 12 uur of hoger mag staan, blijkt dat eigenlijk alleen maar een pluspunt; het volume op laag niveau kan immers veel nauwkeuriger ingesteld worden. De Unplugged cd van the Corrs verdwijnt in de speler en ik kies track 9: ‘No Frontiers’. Hierin zingen de twee zusjes Corr een fraai duet. Ik houd mijn adem in en laat me met de dames meevoeren op de maat van de muziek. Haarscherp is te onderscheiden waar de zussen zich op het podium bevinden. De plaatsing is duidelijk beter dan via mijn eigen Naim set. Het podium is vooral in de diepte enkele meters gegroeid, wat het live gevoel behoorlijk versterkt. De cd van Norah Jones ‘Come Away With Me’ geeft minder eenduidige inzichten. Ook hier is de plaatsing beter en de stagediepte gegroeid maar de laagweergave is wat minder gecontroleerd dan ik gewend ben. Dit verschijnsel is geen grote verrassing wanneer je je realiseert van een bi-amp/bi-wire opstelling terug te zijn gegaan naar een geďntegreerde versterker die single wire de speakers aanstuurt. Let wel, ik vind het resultaat wat minder gecontroleerd en zeker niet ongecontroleerd! Gezien het formaat van de versterker en het uitgangsvermogen van 2x60watt zet de Bryston een prestatie van formaat neer. Andere cd’s en lp’s bevestigen stuk voor stuk mijn bevindingen; ruimtelijk, vloeiend, muzikaal en een transparant en detailrijk hoog. Gedurende een aantal weken heb ik naast het kritische luisteren ook gewoon lekker van muziek genoten.

Tegen het einde van de testperiode was inmiddels ook een NAD T562 dvd-speler gearriveerd en ook deze werd op de Bryston aangesloten voor een ‘groot geluid’ bij het kijken naar DVD schijfjes. Het regelmatig opstaan en naar de versterker lopen om het volume bij te regelen deed mij wel verlangen naar de versie met remote control, maar goed, er moet ook iets te wensen over blijven. De laatste week van de review periode moest de set in verband met een schilderbeurt van de woonkamer naar de slaapkamer verhuizen. Daar heb ik nog wat kunnen luisteren via de hoofdtelefoonaansluiting met een geleende Beyerdynamic DT931 hoofdtelefoon. Geplaatst op Master Base plaatjes onder de voetjes stonden op de slaapkamervloer de Bryston B60 en de NAD T562 met daarbovenop de M-Audio Superdac gebroederlijk naast elkaar. Een prachtige eerste aanblik bij het opstaan, maar nog belangrijker was de prima kwaliteit van de hoofdtelefoonaansluiting. Een smakelijke extra, er zijn maar weinig versterkers met een hoofdtelefoonaansluiting laat staan van deze kwaliteit. Er werden heel wat genoeglijke luisteruurtjes doorgebracht op bed. Wat een luxe!

Conclusie

Samenvattend kan ik stellen dat 2357 euro niet echt een weggeefprijs lijkt voor een geďntegreerde 2x60watt versterker, maar gezien de geboden kwaliteit is dat bedrag zeker te rechtvaardigen.
Je krijgt voor dat geld een apparaat dat eruitziet en aanvoelt alsof het gebouwd is voor het leven, wat waarschijnlijk ook het geval is! Twintig jaar overdraagbare garantie van een fabrikant die al 30 jaar bestaat is ook niet beroerd en de mogelijkheid later door te kunnen groeien door er een eindversterker op aan te sluiten en de BP60 als voorversterker te gaan gebruiken is prettig. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de bijzonder fraaie muzikale geluidsweergave met transparant hoog en een brede en diepe soundstage waar vele voor/eind combinaties een puntje aan kunnen zuigen. Een muzikale allesvreter die u zeker op uw luisterlijstje moet zetten wanneer u in de markt bent voor een versterker in deze prijsklasse, ook wanneer uw voorkeur in eerste instantie uitgaat naar een voor/eind combo...

Prijs :

Bryston B60 2357 euro
Garantietermijn 20 jaar overdraagbaar

 

Met dank aan Rene Smit, 24-06-2003

Deze test is overgenomen van www.hifi.nl