The Absolute Sound of in gewoon Nederlands: Muziek!

Op de diverse forums wordt uitgebreid van gedachten gewisseld over High-End en welke cd's het predikaat "superopname" mogen dragen.

De diverse titels, die door de forumleden naar voren gebracht worden, zou de indruk kunnen wekken, dat we omkomen in de superopnamen.  Een ding is mij wel duidelijk.  Al beluister je een superopname, maar de muziek raakt je niet, dan geeft dit een totaal andere beleving als wanneer je muziek beluisterd, waar je wat mee hebt.

Dat raken werd jaren geleden misschien wat soft omschreven door een van de medewerkers van Raf Hifi te Hilversum, maar m.i. was het een schot in de roos!  De muziek of sound is pas goed als je tot tranen geroerd bent. Nu moet ik toegeven dat niet elke keer de waterlanders me over de wangen biggelen als ik mijn cd's draai, maar ik heb wel een paar titels, die iets in me los maken.  En of dat nu met tranen gepaard gaat of niet, hier volgt een en ander.



In het warenhuis van Lord & Taylor in Philadelphia ( V.S.) staat bovenstaand concertorgel.  De onderstaande muziekstukken zijn op dit orgel gespeeld door Carlo Curley.  
Kijk voor meer op zijn website WWW.CARLO.COM

Ja, orgelmuziek.  Ik heb er iets mee!
Georg Friedrich Händel: Aria in F( from “XII Concerto Grosso”, Arr.: Alexandre Guilmant)
Sir Arthur Sullivan: The Lost Cord (Arr.: Carlo Curley)
Franz Schubert:  Marche Militaire in D (No. 1 of 3 for piano duet, D 733, Arr.: Carlo Curley)

 

Een referentie opname.
Geweldig koor, mooie solo's en een orgel om te zoenen.
In Stimela vertelt Hugh Masekela het verhaal van de zwarte Afrikanen, die per trein naar Zuid-Afrika komen, om voor een hongerloontje in de goudmijnen te gaan werken.  Muzikaal gezien is het nummer een hoogstandje. Erich Kunzel & the Cincinnati Pops Orchestra.
Stuk voor stuk prachtige opnamen, verschenen op het Telarc-label!
Friedemann?  Wie is dat?

Ongeëvenaarde kwaliteit m.b.t. de muziek en opname!

       

Maria Carta-Stabat Mater Leonard Cohen

Johnny Guitar Watson

Yello

Toen ik in het jaar 2002, vlak voor Pasen luisterde naar het programma "Met het oog op morgen" gaf Prof. Dr. A.C. Vernooy op dat moment een uitleg m.b.t. het Stabat Mater en liet enkele uitvoeringen horen. Ik hoorde toen voor het eerst de stem van Maria Carta en die liet me niet meer los.  Nadat ik via vele wegen uiteindelijk in contact kwam met dhr. Vernooy, beloofde hij mij de muziek te doen toekomen. In het muziekstuk Stabat Mater staat het lijden en sterven van Jezus Christus, onze Heer en Zaligmaker centraal, bezien vanuit de moederfiguur Maria.  Maria Carta vertolkt dat op zo'n aangrijpende wijze, dat het een en al emotie is.
   Maria Carta is beroemd in Italië en vertolkte vele nummers in het Sardijns.  Zij is eind jaren negentig overleden in Rome.

Jesus' Blood Never Failed Me Yet-Gavin Bryars en Tom Waits
Het is indrukwekkend keer op keer de sample the horen, waarin een zwerver die zo arm als een kerkluis is vol overgave zingt dat hij zich in zijn (o.i. ellendige) situatie, gesteund en gedragen voelt door het verlossende werk van Jezus onze Heer.

   

© www.hififreak.nl