In de serie "Sets die ertoe doen" de set van Jan!
   
De voorgeschiedenis:

Enige tijd geleden is Jan op bezoek geweest bij een forumgenoot en heeft verslag gedaan van zijn bevindingen. Van een tegenbezoek is het echter niet gekomen en vandaar dat ik contact opgenomen heb met de vraag of het goed was dat ik die honeurs waar zou nemen. Daarop werd positief gereageerd. 

Na enig over en weer PM-en kwamen we een datum overeen en zo kwam het dat ik maar weer eens het hazenpad koos richting het Brabantse land.  Samen met vriend Tom verliep de reis voorspoedig, ondanks dat ik op het laatste moment de toeristische route verkoos boven het jaagpad. Onderweg bracht de veerman mij heelhuids aan de overkant van de waterstroom. Op het afgesproken tijdstip stond ik dan ook bij Jan aan de deur en nadat de bel geklonken had in de hal werd weldra de deur geopend. Daar stond ik dan, oog in oog met de man wiens set ik op deze stralende middag zou gaan beluisteren.

Jan is een rustige kerel en direct wordt duidelijk dat zijn wieg niet in het schone Brabantse land heeft gestaan.  Jan’s wieg stond in het Drentse Nieuw-Buinen en hij groeide op in Stadskanaal.  Vanwege zijn veranderde loonvormende werkzaamheden is Jan op zeker moment afgezakt naar een zuidelijker deel van Nederland.

Jan bewoont samen met zijn vrouw en jongste telg nog niet zo lang deze tussenwoning.  Kort na binnenkomst maak ik kennis met de vrouw des huizes en op haar arm prijkt de jongste telg.  Deze goedlachse kleine kijkt nog heerlijk onbezorgd de wereld in en wuift en lacht en wuift.  Geweldig! 

   
   
De set en opstelling:
We nemen plaats in het voorste deel van de woonkamer, waar de set opgesteld staat.  Deze staat aan de korte kant opgesteld en de luisterpositie is ongeveer in het midden van de kamer. M.i. had Jan geen betere plek uit kunnen zoeken voor zijn set.

De set van Jan bestaat uit de volgende componenten:
Voorversterker: Myryad MP100.
Einversterker: Myryad MA120.
CD-speler: Myryad MC100.
Tuner: Myryad MT100.
Draaitafel: Pro-Ject Perspective.
Element: Benz Glider M2 met Optimized Contour Nude Contact Line Diamondretip.
Luidssprekers: Celestion 3 (Opera 1.5).
Interlinks: Coaxkabel met Neurtikpluggen.
Luidsprekerkabel: Koper van voldoende diameter.

De set staat opgesteld in een rack en schuin daarbovenboven is een plank aan de muur bevestigd waarop de Projectdraaitafel een plekje heeft gekregen.

Aan weerszijden van het rack staan de Celestions opgesteld op stands.

Met voldoende ruimte naast de speakers, iets vrij van de achterwand, met in het midden het rack met componenten, maakt de opstelling tot een doordacht geheel.

De Opera’s staan niet opgesteld.  Deze hebben in het verleden averij opgelopen en gaan wellicht op termijn in oude luister hersteld worden, mits de beschadiging aan een van de kasten goed te herstellen is.

   
   
De audiogeschiedenis van Jan:
Op audiogebied is het bij Jan allemaal begonnen met de radio’s van zijn ouders.

In 1983 kreeg hij zijn eerste portable cassetterecorder van Philips (D8118).
Zes jaar later kocht hij een Philips F885 midiset plus CD380 zilverlingdraaier.

Dit werd in 1992 opgevolgd door een Onkyo R-05 uit de Liverpool Collection i.c.m. een Bose Accoustimass 5-II.

Na twee jaar volgde er een ander Onkyo set eveneens uit de Liverpool Collection vanwege de Dolby Pro-Logic, dit i.c.m. BNS Ellesy 2 en Surround 400.

Dolby Pro-Logic werd het echter niet voor Jan en zo werd de decoder na enige tijd terzijde geschoven.  De luidsprekers werden vervangen voor serieuze Tannoy’s type D300 en daarmee zijn we in het jaar 1997 aangeland. Inmiddels was toen de Philips DCC951 ook al een vaste stamgast geworden.

Sinds 1999 draait Jan met zijn huidige set, waarbij in 2001 de platenspeler kwam. De DCC951 is dan al vervangen voor een Marantz DD82. Deze is afgelopen winter verkocht om budget te creëren voor de reparatie van de draaitafel. Qua geluid zit er in Jan’s optiek niet zoveel verschil tussen DCC en CD. Een platenspeler daarentegen heeft wel 'iets'.

Jan is vooral een luisteraar.  Oneindig schuiven met doosjes is aan hem niet besteed.  Het streven naar perfectie is hem dan ook vreemd, maar wie denkt dat het dus allemaal niet uitmaakt voor Jan komt bedrogen uit.  Tijdens ons gesprek wordt duidelijk dat Jan op zoek is naar datgene wat hem pakt, boeit.  “Het moet je naar de strot grijpen” zou wellicht ook als omschrijving recht doen aan wat Jan zoekt en vindt in zijn set.

Op mijn vraag of Jan het resultaat heeft bereikt wat hij beoogde volgt geen instemmend antwoord.  Jan wil op termijn kijken of hij het geheel naar een hoger niveau kan tillen met andere speakers.  De rest is immers dik in orde en verdient geen verandering.

De muziekvoorkeur van Jan:
Jan heeft een voorkeur voor muziek uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. In zijn jeugd luisterde hij voornamelijk naar de Top 40, Top 50, CD-show en Radio Luxemburg. Natuurlijk heeft Jan ook geprobeerd diverse zijwegen te bewandelen zoals klassiek en jazz, maar veel daarvan bleek niet aan hem besteed. Natuurlijk prijken er wel een paar cd’s van die kaste in zijn collectie, maar die worden niet dagelijks gebruikt. Bij de wat modernere muziek treft Jan nog wel eens iets aan van zijn gading en middels zijn vrouw heeft hij kennis gemaakt met Chinese muziek.

De zoektocht naar “nieuwe” muziek en de daarop volgende teleurstelling komt mij bekend voor.  Ik heb vaak in mega cd-stores gestaan en ben daar na een paar uur even zo vaak met lege handen weer naar buiten gelopen.  Je ziet veel, kent te weinig en de miskopen maken dat je te voorzichtig wordt wederom iets nieuws uit te proberen.  Gelukkig heb ik het voorrecht gehad dat een paar mensen dat doorhadden en me bestookten met diverse geluidsdragers uit vele genres en zo kwam het dan ook dat zich na verloop van tijd een voorkeur begon af te tekenen.

Ik heb dan ook tijdens de voorbereidingen op dit bezoek mijn cd-collectie doorgespit met als doel muziek mee te nemen, die Jan wellicht aan zou kunnen spreken.  Het is een bonte verzameling geworden van klassiek, laagdrempelige orgelmuziek tot aan jazz toe.

Luisteren en ervaren:
We gaan van start met het afwerken van een stapeltje cd’s, waarvan ik het vermoeden heb dat het meerendeel onbekend is voor Jan.

Als eerste verdwijnt het album “La Fabuleuse Histoire De Mister Swing” van Michel Jonasz in de cd-speler.  De kleine Celestion luidsprekers hebben een helder hoog, echter zonder scherpte.  Het aanwezige laag op de cd wordt netjes weergegeven en is boven verwachting.  Je verwacht zoiets niet van zo’n relatief kleine speaker, aangezien het ook nog om een gesloten systeem gaat.  De afbeelding is niet enorm groots en vandaar dat ik het woord intiem hierbij gebruik.  Hoe dan ook boeit het en mijn interesse is meer dan gewekt.

Het volgende album, “Wenn Schon Nicht Für Immer Dann Wenigstens Für Ewig” van Ulla Meinecke is aan de beurt.  De stem wordt prachtig weergegeven.  Wie het album kent weet dat juist die stem er dik bovenop ligt en niet op ieder systeem bekoort.  Hier echter wel, maar zonder grootsheid.

We draaien een stuk van de pianoconcerten van Beethoven.  Aan de vleugel zit Murray Perahia en het stokje wordt gehanteerd door meester Haitink.  Prachtig pianowerk en een mooi aanzwellend orkest vallen mij ten deel.  Muziek zoals het bedoeld is en zo klinkt het dan ook.

Natuurlijk komen ook het Oscar Peterson Trio (het album We get requests), Friedemann (het album In Concert) en Yello (de albums Baby en Touch Yello) aan bod.  Met name bij Yello mis je net dat laatste stukje van het bombastische geheel.

Vervolgens stappen we over op een paar nummers die Jan kiest uit zijn cd-collectie.  Het eerste album, “Folk Singer”, is van Muddy Waters.  “My home is in the delta” staat als een huis en dat zorgt ervoor dat het boeit van het begin tot het einde.  Het is een prachtopname uit 1963 en die stem klinkt als een klok. Hij is levenecht.  Jan heeft het volume nog wat opgeschroefd en dan blijkt dat de kleine Celestions ook op hoger geluidsniveau meer dan goed presteren.

Daarna mag Mighty Sam McClain zijn kunsten vertonen.  Het album “Give it up to love” stamt uit 1993 en is uitgekomen op het label Audioquest Music.  Het brengt mij in ieder geval in vervoering, want de prachtige stem en het begeleidende Hammond orgel brengen een enorme sfeer en drive teweeg.  Rest ons slechts nadat de muziek weggeëbt is een diepe buiging te maken voor dat, wat er voor zorgde dat het zo goed weergegeven werd.

   
   
Conclusie:
Zoals ik wel vaker ervaren heb, kan een maatje kleinere speaker absoluut geen kwaad.  Ook al heeft dit zijn beperking in het laag, ik ervaar het vaak als een zegen, want doorgaans hoor ik in de doorsnee Nederlandse huiskamers heel veel laagproblemen.  Hier dus niet. Het geheel is detailrijk zonder scherp te zijn.  Kortom: aangenaam.  Al met al een set die het beluisteren van muziek tot een groot genoegen maakt.  Ben je een liefhebber van jazz of blues in kleine bezetting dan maakt het genoegen plaats voor en feest!  Waarvan akte.

Toekomstmuziek en realistische droombeelden van Jan m.b.t. z’n set:
Ik heb Jan gevraagd of hij op dit moment op een zelfde manier zijn set zou opbouwen als hij dat in de achterliggende jaren heeft gedaan.  Zeker niet.  Waarschijnlijk een draaitafel, versterker en speakers of een nieuwerwets alles in één apparaat, bijvoorbeeld de Myryad MI.  Jan merkt ook nog op dat alle moderne technologieën er wel voor zorgen dat een heleboel oude rituelen, emotie en beleving voor hem omzeep geholpen wordt.

Napraten:
Nadien neem ik nog foto’s, praten we in het zonnetje nog even na over de dingen des levens en dan is het inmiddels weer de hoogste tijd om met gang naar huis te gaan.  Op de terugweg dus geen romantiek in de verschijning van een pontje en een wijds landschap.  Nee, puur asfalt en vierwielers, maar met de verrassing in het achterhoofd dat klein (Celestion 3) fijn kan zijn, duurt de reis relatief kort.

Tot slot:
Ik wil Jan bedanken voor de getoonde gastvrijheid en de kennismaking met de set, die ik al langer kende van de hier en daar geplaatste foto’s. De door mij altijd gewaardeerde bakken koffie completeerden het geheel, waarvoor dank.

   
© www.hififreak.nl