Hififreak bleef thuis en kreeg op bezoek ..lichtere aansturing voor de ESS 321 S!

Deel twee: Hififreak bleef thuis en kreeg op bezoek  ……. een wat lichtere aansturing voor de ESS AMT 321 S.

Een maatje kleiner!  Wat levert ’t op?
Sinds ik een paar jaar rondhang op diverse fora prijkt de tekst “Listening Bryston amplifiers is the first serious step in life” als handtekening onderaan mijn berichten.  Dit was ingegeven nadat ik uiteindelijk een setje versterkers in bemachtigd had, die in staat bleken te zijn m’n IRS-en in het gareel te houden en me bovenal klankmatig tevreden konden stellen.  Puur persoonlijk en het bovenstaande is geenszins een garantie dat u ’t op dezelfde wijze ervaart als u dit merk gaat beluisteren, maar dan heeft u ’t in ieder geval een keer gehoord.  Het gebeurt vaak dat er meningen verkondigd worden, zonder dat men de desbetreffende apparatuur beduimeld heeft, eraan gesnoven heeft of er zelfs maar de moeite heeft genomen ernaar luisteren.

Echter, na het blijde ESS 321 S avontuur ben ik me wel iets af gaan vragen.  Is al dat vermogen wel noodzakelijk om in volle glorie van deze speaker te kunnen genieten?  Afbreuk zal het zeker niet doen aan het geheel, maar ik bleef toch nieuwsgierig wat een maatje of paar maatjes kleinere versterker zou doen op de ESS-en.  Maar goed!  Om tot een oordeel te komen dat het allemaal met veel minder ook goed kan klinken, moet je volgens mij gewoon de daad bij het woord voegen en er een versterker “met een maatje minder” aan hangen om ’t te ervaren.  Ik heb zelfs aan diverse mensen verteld dat de test met een maatje kleiner voldoende stof voor een tweede deel zou geven en dat bleek later het een en ander tot gevolg te hebben ……….

Ik zou dus graag de volgende vraag beantwoord zien: Wat zullen de ESS 321 S ten gehore brengen met een versterker die een aantal slagen lichter is dan het geweld wat op ze los gelaten wordt door middel van een 4B?

Een mensch prakkiseert …………………………………….. en:

De verrassing.

Deze week bood zich echter opeens de gelegenheid aan een en ander eens over een andere boeg te gooien.  Per koerier werd er geheel onverwacht een pakketje aangeboden en nadat ik voor ontvangst getekend had, kreeg ik het in plastic gehuld geheel overhandigd. Toen ik ’t ontdaan had van de folie, kwam er een stevig bruin doosje tevoorschijn.


Verpakking Bryston B60 SST.

Na het uitpakken van de doos, die op zichzelf qua afmeting geen bijzondere indruk op me maakte, kwam er een apparaat tevoorschijn dat slechts “een streepje” hoog is.  Bij het in de hand nemen van het apparaat valt me direct op dat het voedingsgedeelte zich aan de rechter zijde moet bevinden gezien de zwaarte van het apparaat aan die kant.

Bryston B60 SST.

Voorzijde Bryston B60 SST. Achterzijde B60 SST.

Op de achterzijde zien we naast de welbekende ingangen en de luidsprekeraansluitingen twee “brugjes”.  Je kunt de Bryston B60 SST dus ook als voorversterker gebruiken en voor degenen die willen, kunnen er ook nog een extra 2B SST of anders aankoppelen om te gaan bi-ampen.
Het apparaat in zilveren uitvoering met zwarte kap maakt op z’n zachtst gezegd een stevige en solide indruk.  De Bryston B60 SST is technisch gelijk aan de B60 SST C.  Het achtervoegsel C houdt in dat we dan te maken hebben met de serie die optisch volledig aansluit bij het design van de nieuwe C-serie.  Wij doen het echter met een SST zonder C.

Een B60 SST "naakt"..

Volgens het boekje heeft de B60 SST de volgende kwaliteiten in huis:

Vermogen: 60 watt per kanaal bij 8 ohm en 100 watt per kanaal bij 4 ohms.
Uit ervaring weet ik dat deze opgave aan de lage kant zit.
Er zitten vergulde ingangen op voor CD, Tuner, Video en Aux.
Daarnaast treffen we ook een tape-loop ( in/uit) aan, zodat er bandjes opgenomen en gedraaid kunnen worden en daarnaast stelt het de gebruiker ook in staat een klankregeling, al dan niet bijgeleverd door sommige speakerfabrikanten, in te passen in de set.
De potmeter voor het volume is af fabriek al uitgerust met een motor.  Mocht de toekomstige gebruiker na verloop van tijd alsnog spijt hebben dat hij of zij niet direct een afstandbediening gekocht heeft, dan kan deze achteraf alsnog aangeschaft en direct gebruikt worden, zonder dat er gesleuteld hoeft te worden aan de versterker.  Daarnaast is tegen meerprijs een DAC- of Phono-ingang ( MM of MM en MC) leverbaar.

Nadat ik de luidsprekers, de ESS AMT 321 S, de cd speler en DAC combinatie aangesloten heb, gun ik “de kleine” even de tijd om te wennen aan z’n nieuwe omgeving en besluit nog maar even iets anders te gaan doen.  Na een uurtje of wat kom ik terug en ga ik er effe voor zitten op mijn welbekende luisterplek.

Van boven naar beneden:
Sony ES cd-speler.
Audio Alchemy DDE V3.0 met externe voeding.
Bryston 11B voorversterker, niet gebruikt.
Controller IRS 2A, niet gebruikt.
Bryston B60 SST geďntegreerde versterker



De versterker van bovenaf gezien.

Luisteren.
Bij het beluisteren van de B60 SST valt op dat het gehele beeld een stukje rustiger is, hetgeen ik wijt aan mijn oude getrouwe 11B voorversterker, die in sommige gevallen best wel enthousiast, fris kan zijn. Het kan ook zijn dat ik de oorzaak moet zoeken in de wijze van volume regelen i.c.m. de 11B.  De minste beweging van de volumeknop van de 11B heeft heel veel geluid tot gevolg, tenminste bij het opschroeven van het volume. 

Daarnaast speel ik nu natuurlijk met de laatste techniek van Bryston dus zal ik verder vergelijk dan maar achterwege laten.  En onder ’t motto “we geven het kleintje de sporen” is mijn eerste indruk zondermeer goed te noemen. Het is natuurlijk altijd leuk om eens de beschikking te hebben over een andere versterker dan gebruikelijk. En als je dit “kleintje” dan ook nog in je eigen situatie langdurig kunt beluisteren is daar helemaal niets mis mee. Ik vind dat toch echt een voordeel ten opzichte van een paar uurtjes luisteren in een winkel, om dan vervolgens thuis te komen en je te realiseren dat je nog zoveel meer had willen doen met het apparaat!  De benaming “kleintje” moet trouwens gezien worden als koosnaampje vanwege zijn geringe afmeting. Z’n prestaties blijken groter te zijn dan verwacht. Maar daarover later meer.

De al eerder genoemde opnamen van Carlo Curly op het Wannamaker orgel in Philadelphia geven een stevig fundament te horen, dat al eerder geconstateerd was.  De B60 SST is in staat op een goede wijze controle te bieden aan de ESS 321 S.  Dit zal mede komen omdat de versterker, geheel in de jarenlange traditie van Bryston, opgebouwd is rond een dubbele voeding met voldoende capaciteit, om ook de wat meer hongerige systemen te bedienen.

Andreas Vollenweider, die een paar jaar terug speelde op een feestje van Pavarotti,  doet rustig zijn ding.  Wil het in het tweede gedeelte van het nummer nog wel eens een beetje versmeren en rommelig worden, nu in ieder geval niet.

De opname van Chet Baker, dit keer heb ik het nummer “Django” maar weer gedraaid, blijft telkenmale een belevenis. Het is alsof Chet je gaandeweg onderspettert.
Wie de cd “The Last Concert” kent, zal begrijpen wat ik ermee bedoel.  Emotie en verdriet ontmoeten elkaar op deze cd telkens weer en juist daarom is ’t zo prachtig, gelijk het leven.

Na een uurtje voel ik voor de zekerheid maar eens aan de versterker of er op enig punt al verhitting te bespeuren valt, maar die ik tref ’t niet aan.  De versterker is hooguit lauw en doet z’n werk geruisloos.

Ik maak een doorstart met Katie Melua en zij komt iets “minder rond” uit de verf dan anders. Was het eerdere combinaties wel eens heel groots, misschien wel te groot, Katie is ook nu lijfelijk aanwezig, maar gezien haar geringere afmeting met de BP 60 is ‘t misschien wel meer in de juiste verhouding.

“Also sprach Zarathustra” van Strauss, afkomstig van de cd “Hightech Klassik”, is altijd weer een nummer dat qua opbouw zoveel geheimenissen en spanning in zich draagt, dat ’t boeit van het eerste aanzwellen tot het wegebben aan het einde.
Kwalitatief klinkt deze opname wat minder dan de andere gedraaide stukken, hetgeen ik dan maar toeschrijf aan de cd zelf.

“Capri Calling” van Yello komt prachtig gedecideerd uit de verf en geeft enorm veel ruimte te horen.  Juist hier ervaar ik hetzelfde als voorheen.  Geweldig!
Het laag wordt uiterst gecontroleerd neergezet, hetgeen aangeeft dat “dit kleintje” heel wat in z’n mars heeft.

Tot slot.
De ESS heeft m.i. in de Bryston B60 SST een goede betere helft gevonden, zodat ik niet zal weigeren om als getuige op te treden, mocht er een huwelijk tussen die twee gesloten wordt.  De B60 SST is in ruim voldoende mate in staat de speakers gecontroleerd aan te sturen.  Het geheel heeft geen moment verveeld, maar telkenmale uitgenodigd tot het beluisteren van weer een ander nummer. 
Dat brengt me direct op het idee morgen het voorversterker gedeelte van de B te gebruiken om een 4B ST aan te sturen om zo tot een vergelijk te komen.

Een laatste wel heel bijzondere constatering. Wat opgevallen is ten opzichte van de 4B ST aansturing is, dat de ESS-B60 SST combinatie in veel mindere mate gevoelig is voor slechtere opnames.  Was het bij de ESS-4B ST/11B combinatie zo dat de verschillen tussen een goede en een slechte opname extreem opvielen.  In het geval van het ESS-B60 SST duo, was dit in veel mindere mate te constateren.  Kortom, ik  ben weer een ervaring rijker en heb er veel plezier aan beleefd.  Laat ‘t volgende maar komen!


Met dank aan Hein van der Klaauw van



Importeur van o.a. Bryston.

© WWW.HIFIFREAK.NL